Jelenleg a 100 e Ft feletti áfa tartalmú számlákat a NAV-hoz elektronikusan be kell jelenteni. Akinek online számlázó programja van, annak ez nem akkora probléma, de az a vállalkozó aki még a kézi tömböt saját korlátai, vagy kevésbé megbízható ügyfelei miatt nem tudja nélkülözni hamarosan ( 2020.07.01-tól) újabb nehézségekbe fog ütközni, mivel minden más vállalkozó részére kiállított számla online adatszolgáltatásra lesz kötelezett.
2021.01.01-től pedig minden lakossági értékesítés számlája online less.
Mi lesz ennek a gyakorlati hatása? Az elsődleges terhe a vállalkozónak, hogy nem tudja előkapni a kocsi kesztyűtartójából a számlatömböt és a helyszínen megírni az ügyfélnek a számlát, hanem minimum egy okostelefonnal kell rendelkeznie, meg kell tanulnia annak a gyors használatát.
De mi az ami ettől sokkal durvább hatás lesz? Az online számlázó program jegyzi a gépidőt. Így az esetek többségében valós idejű számlát lehet csak kiállítani. Hasonlóan az online pénztárgépekhez, akár napi NAV adatszolgáltatással.
Ebben az esetben meg fog szűnni a visszaszámlázás, az utólagos számlakiállítás következmény nélküli lehetősége. A NAV tudni fogja, ha valaki év végén egyszerre számlázza ki a szabad KATA keretét.
Aki nem lesz felkészült és naprakész, vagy nem áll egy felkészült, informatikában jártas könyvelő a háta mögött, az a kockázatelemzők martaléka lehet.
Ha megvalósulnak a NAV tervei azzal, hogy minden számla online bemegy a Hivatalhoz némiképp könnyít a könyvelők sorsán, de a vállalkozóknál óriási fegyelmi változást fog igényelni, ha nem akarnak a bírságokba belebukni.
Ne gondolja senki, hogy itt megáll a megfigyelés!
A segítő szándék, hogy kevesebb legyen az adminisztráció, vagy a NAV átvegye a TB ügyeket, hogyan valósítható meg?
Ahhoz, hogy ez a “könnyítés” elérhető legyen, nem vagyunk messze attól, hogy a számla napi adatszolgáltatása elve alapján a bérekre a havi alapszintű részletes adatszolgáltatást bevezessék, amivel a szabadságokkal, távollétekkel való utólagos korrekció is korlátozva lesz.
Összefoglalva, minden rémhírterjesztés nélkül a hanyag adminisztrációt alkalmazó kisvállalkozók sok bosszúságba futhatnak bele.
Mi lehet a kiút? Hogyan lehet erre időben, hatékonyan felkészülni?
Mindenképp szemléletváltásra lesz szükség. Hosszú évek tapasztalata alapján állítom, hogy aki legalább heti szinten rendben tartja a számláit és egyéb iratait, sokkal sikeresebb a munkában, és anyagilag is nagyobb biztonságban van.
Az adatok birtokában jobb döntéseket tud hozni.
A mai könyvelési rendszer többnyire nem alkalmas erre. Rendszer alatt nem a gépekre, hanem a vállalkozó elvárására és a könyvelő gyakorlatra gondolok. A könyvelők többsége a jelenleg elsődlegesen a NAV-nak való megfeleléssel könyvel, hogy ne legyen baj, a határidő legyen betartva.
Szerencsés esetben egy jó könyvelő a tárgyhót követő 20. napon tud a vállalkozónak információt adni annak pénzügyi helyzetérő.
Magyarul : ma meg tudom mondani, hogy egy hónappal ezelőtt hogy álltál, de azt nem , hogy ma mi a helyzet.
Az a vállalkozó, aki képes lesz hetente adatot küldeni a könyvelnek, az jót tesz a könyvelővel, megkíméli a munkacsúcstól, cserébe gyors információt kap az anyagi helyzetéről.
Ez a stabil pénzügy alapja és ez teszi versenyképessé a vállalkozást.